Oostkust

Hi mates!   Eindelijk weer wat tijd vrijgemaakt voor ons laatste verhaal uit Australië! Maandag vliegen we naar Thailand en zit onze reis in Australië er alweer op. De tijd is omgevlogen, maar als we terugkijken op alles wat we gezien en gedaan hebben is het bijna onwerkelijk om te bedenken dat we dit in slechts drie maanden gepresteerd hebben. Australiërs hebben de leuke eigenschap om met praktisch elke voorbijganger een praatje te maken en zo hadden wij met onze bus een hoop aanspraak. Menig Australiër stond versteld van onze reis en gaf aan dat wij al meer van het land hebben gezien dan zij zelf.   De laatste keer dat we geschreven hebben hadden we net de Outback achter de rug. De Oostkust was het grootste contrast wat je je kunt bedenken door 1. er wonen mensen, 2. een heuse file en 3. rondhuppelende dieren in plaats van kadaver-paradise. We begonnen in Cairns. In elke grote stad verwisselen wij ons nederig stulpje a.k.a de Van voor een hostel, zo ook in Cairns. Afgezien van het feit dat Cairns niks meer is dan het Salou van Australië was het na drie weken Outback een verademing. Sightseeiing was wat overbodig aangezien McDonald’s en Subway ons niet bijzonder verroerden, dus konden we ons zonder schuldgevoel in het zwembed, het hostel en de bar opsluiten. Toen Jurian op de derde dag bijna stikte in het foamparty-schuim en we het volgende liedje konden inzetten door dezelfde muziekvolgorde als vorige dag, vonden we dat het tijd werd om Cairns te verlaten. Ook Jur hebben we hier gedag gezegd aangezien zijn moeder voor een paar weken zou overkomen.   Aangezien Cairns er financieel bijhoorlijk had ingehakt besloten we op zoek te gaan naar werk in Port Douglas. Aan het begin van onze reis hadden we een folder gekregen met de belofte dat we daar zo aan de slag konden, dus het vooruitzicht was goed. Helaas was de folder nergens meer te vinden en konden we ons alleen nog iets herinneren van een ‘prawn factory’. Men kon vrij weinig met de vraag naar een garnalenfabriek en zo hebben wij ons goudmijntje dus ook nooit gevonden. ‘Gelukkig’ hadden we na een dagje zoeken beet: bananen plukken in een plaatsje onder Cairns. Er was pas over een week plek voor deze topfunctie dus zijn we een paar dagen in Port Douglas gebleven. Van hieruit zijn we een dagje naar Cape Tribulation (regenwoud) geweest en zijn we gaan snorkelen in het Great Barrier Reef! Om 8.00 uur ’s ochtends vertrok onze boot naar het ‘Outer Reef’. We hadden lekker stevig ontbeten voor een goed dagje op zee. Echter, hoe meer de haven uit het zicht verdween, hoe witter iedereen werd. Toen de boot op een gegeven moment zo aan het schommelen was dat een klein wandelingetje naar de wc al zorgde voor het belanden op iemands schoot (Maaike) en het zoeken naar houvast aan een stevige dame’s borst (Tim), kwam het ontbijt van Maaike langzaamaan retour. Het slechtste wat je dan kunt doen is binnen zitten, dingen ondertekenen en aandachtig proberen te luisteren naar de bemanning, maar proberen kan altijd. Een smerige Japanner die continu een soort zwarte anti-misselijkheids bal uit zijn mond liet zien was uiteinlijk het punt om over de reling te hangen. Daarna weer het vrouwtje en heerlijk de hele dag in het water gelegen! Het was zo prachtig mooi in het Great Barrier Reef met zoveel kleuren visjes en koraal. De bemanning is bijzonder goed geworden in het neplachen op de grap ‘We found Nemo’ van elke enthousiaste snorkelaar, dus hebben wij het hen maar bespaard. We hadden nog een topdeal gemaakt dat we gratis mochten duiken, maar na het bijwonen van een uur instructies, vond de beste man het nodig de vraag ‘is er iemand verkouden?’ voor het laatst te bewaren en zo konden we dus allebei niet mee. Tim wist het al, maar hij vond het blijkbaar gezellig kostmisselijk in een miniscule kajuit te zitten.   Van Port Douglas terug naar beneden hebben we de route door het binnenland gedaan: de Atherton Tablelands. We vonden dit onverwachts één van de mooiste gebieden van Australië met gigantische watervallen en prachtige regenwouden. Dat we ons hier meerdere dagen hebben vermaakt is vooral te danken aan het Poolse vrouwtje van de I (information point). Het mens was waarschijnlijk net begonnen en adviseerde niet de highlights van het gebied, maar elke boom, waterval en tour waardoor we na een halfuur met tassenvol folders de deur uitliepen. We hebben in ieder geval niets gemist.   Met lood in onze schoenen kwamen we na een week aan bij het plaatsje van onze bananencarrière. We hadden het adres gekregen van het hostel waar we dan moesten slapen en reden daar naartoe. We hoorden wat mensen lachen en spartelen in het zwembad en werden bijna enthousiast. Totdat we deur opendeden… Een zwembad vol Chinezen, de tafels bezaaid met noodles en op de stoelen… ook Chinezen. We liepen de tuin in en liepen naar binnen in de hoop daar wat beters tegen te komen. Helaas was een blik op de naar bami ruikende slaapzaal met 30 stapelbedden niet veel beter aangezien ze gezegd hadden dat wij de laatste twee plekjes hadden ‘bemachtigd’ en je dus elke avond nog net niet lepeltje-lepetje komt te liggen met je Chinese collega’s. We besloten ons niet eens meer te melden bij de receptie en vlug weer onze bus in te stappen.   Na de werk-desillusie zijn we doorgereden naar Townsville. Van hieruit hebben we de ferry genomen naar Magnetic Island. Na een dagje rondcrossen in onze gehuurde ‘moke’, luieren op het strand en slapen in een cottage, kwamen we de volgende dag weer helemaal ontspannen aan op het vasteland. Die dag zijn we naar Bundaberg gereden. Hier bevindt zich de grootste rumfabriek van Australië, dus zijn we hier natuurlijk even een kijkje gaan nemen. Twee glazen rum op een lege maag smaakte beter dan verwacht, alleen was rijden nu geen optie meer. Een uurtje pauze en wat eten en we konden weer op pad. In Bundaberg hebben we ook nog de fabriek van het favoriete drankje Ginger Beer bezocht. Gelukkig zit in dit drankje geen alcohol, want aan het eind van de tour kregen we ook nog eens 11 (!) verschillende Ginger Beers om te proeven. Voor die avond stond een nachttour op het programma naar een schildpadden strand. Hier zouden we zien hoe de schildpadden hun eieren op het strand verzorgen en pasgeboren schildpadjes naar de zee zien waggelen. Helaas was het weer zo slecht dat de tour is gecancelled aangezien de wegen niet te bereiken waren door flooding…   Ons volgende vooruitzicht was iets wat al lang op ons lijstje stond: Fraser Island! Fraser is het grootste zandeiland ter wereld en vanuit Herey Bay kun je verschillende tours hierheen boeken. Aangezien wij voor cheap, cheaper, cheapst moesten gaan hebben we vanuit een hostel een tour geboekt samen met zeven andere mensen. De avond voor ons Fraser weekend kregen we een uitgebreide briefing over alle gevaren van het eiland; van rijden in een 4 wheel drive tot de aanwezigheid van dingo’s (wilde honden). Na het aanhoren van alle doden door onverantwoord rijden en hongerige dingo’s was iedereen wat minder enthousiast, maar we hadden al betaald. Met z’n negenen in de auto gepropt reden we de ferry op en begonnen we aan de trip! We hadden een vast schema waar we ons aan moesten houden door eb en vloed en het rijden op het strand. Tim was al snel benoemd tot ‘beste chauffeur’ dus mocht hij (tot zijn eigen grote blijdschap) bijna alles rijden. Het mulle zand van de zijwegen en de uitgestrekte vlaktes van het strand zorgde voor onvergetelijke momenten en ondanks dat we een paar keer met z’n allen moesten graven doordat we vastzaten is het allemaal heel soepel verlopen! Tenminste… toen Tim reed dan. Één keer wilde één van de meisjes ook wel eens rijden en dat was voor iedereen meteen de bijna dood ervaring van de trip. Ze was zelf ook wat geschrokken dus liet ze Tim maar weer achter het stuur. Fraser Island was niet alleen cool door het rijden, maar ook prachtig om te zien. Zwemmen in Lake Wabby en Lake McKenzie met het helderblauwe zuivere water en de Champagne Pools waar je kunt baden in de zee zonder aangevallen te worden door haaien en kwallen. ’s Avonds zetten we onze tentjes op bij het strand en vermaakten we ons met (drink)spelletjes en nieuwsgierige dingo’s. Waar we bij de eerste verschijning nog wat angstig waren, werden ze na de tiende dingo (en twee liter wijn) al snel behandeld als gemiddelde puppy.   Na drie dagen Fraser hebben we een nachtje uitgerust in Hervey Bay waar we ook met Jur en zijn moeder hebben gemeet. Zij waren ook op Fraser toen wij er waren alleen hadden zij de auto voor hen alleen en zaten wij er á al vluchtelingen met z’n negenen in. Vanuit Hervey Bay zijn we samen met Jur en Akky verder gegaan. We wilden allemaal graag naar de dierentuin van Crocodile Hunter Steve Irwin – de nationale held van Australië – dus zijn we daar de volgende dag met zijn vieren naartoe gereden. Australia Zoo is zo’n mooie dierentuin! Heel mooi aangelegd en veel interactie met de dieren. We hebben kangaroo’s gevoerd, koala’s geknuffeld en een 16 kilo wegende python om ons nek gehad!   We hadden ons al een paar weken verheugd op Wet ’n Wild; een mega waterpark vlakbij Surfers Paradise. We kregen Jurian en Akky ook zo ver om mee te gaan, dus de volgende dag renden we van glijbaan naar glijbaan. Het regende de hele dag, maar daar merkten we verder weinig van. De volgende dag hebben we op de droge momenten Brisbane bezocht, maar eigenlijk werd het weer steeds slechter en moesten we steeds sneller van plek naar plek. Na Surfers Paradise en Brisbane zijn we naar Byron Bay gereden waar we veel goede verhalen over hadden gehoord, maar toen er steeds meer waarschuwingen voor overstromingen kwamen zijn we zo snel mogelijk naar Sydney gereden. We zitten nu sinds een week weer bij Alex & Kylie en zijn ons langzaam aan het voorbereiden voor Thailand.   We wilden ruim van tevoren in Sydney zijn om de bus te verkopen aangezien het ons geld is voor Thailand. Alex kwam al meteen met de krant aanzetten waarin stond dat verkopen in Sydney vrijwel onmogelijk door een groot overschot aan auto’s van vertrekkende backpackers. Maar we hadden goed nieuws: we hebben de Van na Fraser Island al verkocht! Twee Duitse meisjes die mee waren op de trip wilden na Fraser onze bus eens bekijken. Ze waren helemaal niet van plan iets te kopen, want ze hadden al een huurcamper. Na de rondleiding waren ze echter verliefd geworden op onze bus en hebben ze zielsgelukkig toegehapt op onze aanbieding van 4000 dollar! Aangezien we de bus gekocht hebben voor 2300 leek dit ons een mooi alternatief voor bananen plukken (1700 : 11 per uur = 155 uur bananen plukken). We hebben het geld eerder deze week al ontvangen en zij komen de bus bij Alex ophalen als wij al in Thailand zitten! In Sydney hebben we nog een fantastische tijd gehad zonder verkoopstress. Gisteravond hebben we een afscheids bbq gegeven voor de fam en Jur en Akky wat super gezellig was!   Onze tijd in Australië was onvergetelijk en we hopen dat Thailand minstens zo geweldig wordt! Donderdag 15 april om 9.15 uur landen we weer in ons kikkerlandje, maar voor die tijd zullen we nog zeker een verhaal schrijven over onze belevenissen in Thailand!   Veel liefs, Tim & Maaike