Thailand

Hello lieverds,

Voor onze trouwe lezers sluiten wij onze reis nauurlijk af met een verhaal vanuit Azië. Ook in Thailand hebben we weer genoeg meegemaakt om een boek mee te vullen, maar we zullen het bij de hoogtepunten laten.

Met een goedgevulde portemonnee dankzij onze versverkochte Van kwamen we drie weken geleden aan in Bangkok. Twintig euro voor een hotel leek belachelijk goedkoop na het dure Australië, evenals de prijzen van kleding, eten en de drank. Na ons vier maanden de armsten der armsten te hebben gevoeld was het leven als koning dan ook wat onwennig. Tim had het geluk in deze begintijd jarig te zijn waardoor hij overspoeld is met (waardeloze) cadeaus. Onze eerste avond zijn we naar de nightbazaar gegaan waar we het afdingen al snel onder de knie hadden. Dit resulteerde in drie zakken vol onzinnige spullen en een buik op ontploffen door al het lekkere Thaise eten.

De volgende dag was Tim jarig en heeft hij eerst de complete ochtend met zijn nieuwe radiografische helikoper gespeeld. Daarna hebben we – na een kleine omweg – het Grand Palace bezocht. Voor de ingang was het bezaaid met Thai. Iedereen probeerde ons ervan te overtuigen dat de Palace pas om 15.00 uur open zou gaan voor toeristen en we dus wat later terug moesten komen. Na tien waarschuwingen had één van de Thai raak en hij bracht ons wel even naar wat andere attracties met zijn Tuk Tuk. Helaas waren wij er toen nog niet achter dat je eerst naar de bevriende goudsmid en oma’s bakker wordt gebracht voordat je bij bestemming aankomt. Tim kon deze toerist trap niet echt waarderen en eisde de man te stoppen. Man boos, Tim boos, het was spannend.

’s Avonds zijn we naar de Sirocco Sky Bar geweest: een super mooie bar op de top van een wolkenkrabber! Na een dertig seconden durende lift stonden we met ploppende oren op de zeventigste verdieping met een geweldig mooi uitzicht. Gelukkig hadden we neefje Morritz mee om de klap op te vangen van de wat prijzige cocktails. Hierna zijn we naar een heuze ping pong show geweest waar we een nieuwe kijk hebben gekregen op bananen, dartpijltjes, eieren, en hebben gezien dat roken echt niet altijd via de mond hoeft. Toen we op de grond lagen van het lachen en we de voorbij schietende voorwerpen niet veel langer konden ontwijken zijn we maar naar huis gegaan.

Na drie dagen Bangkok hebben we de nachttrein naar Chiang Mai gepakt. De gemiddelde Thai sloot al om 21.00 uur zijn luikjes dus moesten we ons het merendeel van de avond in de treinbar vermaken. Een enthousiaste ladyboy (een kerel met make-up, staart en sokken in de blouse) heeft ons hier voorzien van zijn zangkunsten op het volledige repetoir van Celine Dion en Mariah Carey wat na een paar uur de doorslag was om ons tweede klas stapelbedje op te zoeken. De heerlijke nachtrust werd wat verpest na een blik uit het raampje: we waren in zes uur tijd nog op exact dezelfde plek. Meteen maar weer naar de bar gegaan om nog eens zes uur extra naar Celine te luisteren.

In Chiang Mai hebben we het ontzettend leuk gehad. Sowieso was het een letterlijke verademing na smog city, maar ook de rust werd zeer gewaardeerd. In Bangkok hoefde je je gezcht maar te laten zien of de Tuk Tuk bestuurders stormden als uitzinnige fans op je af. Hier was het anders. Na een dagje relaxen hebben we de tweede dag in Chiang Mai een kookcursus gevolgd. Eigenlijk was het voornamelijk eten, maar als het goed is kunnen wij straks thuis een heerlijke Thaise maaltijd bereiden. We maakten ons eerst wat druk over al die Thaise kruiden en producten, maar onze chef had voor alles een substituut onder de noemer ‘same same, but different’ dus het moet goedkomen.

De derde dag hebben we een jungletour gedaan naar het noorden van Thailand. Hier hebben we op een olifant gereden, een Thaise stam bezocht, veel gelopen en bamboo geraft. Afgezien van het feit dat we wat misselijk werden van het geblaas in ons gezicht van de olifant en dat het bamboo raften net zo spannend is als een gemiddelde Avifauna boot, was het een hele leuke dag.

Onze volgende bestemming werd Koh Phi Phi. Om dit beloofde paradijsje te bereiken moesten we echter eerst naar het minder paradijselijke Phuket. Na een korte vlucht van twee uur kwamen we aan in tropisch Duitsland waar onze oosterburen zelfs met 42 graden sokken met sandalen dragen. We hebben ons zo gauw mogelijk verstopt in Phuket Town waar gek genoeg geen toerist is te vinden en we drie dagen genoten hebben van lokale marktjes en heerlijk eten. Voor overdag hadden we een scooter in gebruik om ons toch maar tussen de kuilengravers op het strand te begeven. Het rijden op een scooter was een attractie op zich; zonder verkeersregels met 120 door de stad heen.

Na drie dagen hebben we onze gebronsde lijven naar Koh Phi Phi verkast. Helaas was dit eiland niet minder toeristisch dan Phuket, maar de prachtige baaitjes, het parelwitte strand, de helderblauwe zee en ons hutje op het strand maakten een hele hoop goed. We hebben een dagje een longtail boat gehuurd (met man) die ons naar prachtige snorkelplekjes heeft gebracht en hebben heerlijke avonden gehad bij restaurantjes op het strand. Tim kijkt nog steeds gelukkig als hij terugdenkt aan zijn curry met de 23 (!) shrimps.

Na Phi Phi zijn we met de ferry naar Krabi gegaan. Hier hadden we een spotgoedkoop hotel waar we het niet konden laten elke keer room service te bestellen. Ook de massages waren zeer goedkoop, dus zijn we daar ook maar even binnen gewandeld. Bij binnenkomst moeten de masseuses altijd even lachen om Tim’s schijnbaar reusachtige verschijning. Na een paar minuten inspectie van zijn voeten en de ‘hilarische’ constatering dat zijn benen niet op het voetenbankje passen, is het meestal wel gewoon genieten, maar in Krabi was het anders. De beste man wilde Tim wegwijs maken in de wereld der drukpunten…zonder onderbroekje. Het feest ging voor de Thaise homo niet door en Tim stond op het punt hier er daar wat klappen uit te delen en heeft besloten voorlopig geen massages meer te nemen. Hij was er sowieso al van overtuigd dat de massage is ontworpen om de Thai langer te maken gezien het getrek en gemartel iets wat toch al niet nodig is aangezien Tim het record ‘hoofdstoten’ al heeft gebroken.

Na Krabi hebben we ons in een minibus gepropt naar Trang. 120 minuten van bijna dood ervaringen rijker kwamen we aan. Trang is de opstapplaats naar vele eilanden waarvan we Koh Muk hebben uitgekozen. Een longtail boat bracht ons naar het eiland waar we meteen al blij van werden: geen torenhoge resorts, geen auto’s en vooral weinig toeristen. Uit budgettaire overwegingen lieten we de beach bungalows met airco voor wat het was en kozen we voor de zogenoemde ‘tent a lows’. We hebben drie nachten geen oog dicht gedaan door de bloedhitte vanwege het ‘s nachts afsluiten van de stroom (en dus de fan) en vreemde geluiden van luid gezaag wat een rubberplantage bleek te zijn. Ondanks de beperkte nachtrust hebben we het erg gezellig gehad. De Australische eigenaar had een hoog entertainmentgehalte wat mede te danken was aan zijn liefde voor pintjes. Elke dag deden we mee aan een beach golf tournement waarbij de golfbal een tennisbal was en de clubs bestonden uit pvc-buizen, bamboostokken en ping pong betjes. ’s Avonds altijd de prijsuitreiking waarbij de verliezer ‘snake whiskey’ als versnapering kreeg: whiskey met een echte python erin. Gelukkig alle dagen goed genoeg gepresteerd al nam Tim gewoon vrijwillig een glaasje. Je moet wat als je krap bij kas zit.

Op Koh Muk hebben we nog een dagje een kano gehuurd om naar een grot te peddelen en natuurlijk veel op het strand geluierd. Helaas was er één verstorende factor in het weekendje weg: zoonlief van de eigenaar der tent a lows. Op één of andere manier had het vierjarige jong een wat aparte benadering naar vrouwen. Het loeder vond het nodig om als Maaike voorbij kwam haar broek en bikini uit te trekken wat van ‘schattig’ geknijp al snel omsloeg naar een brute worsteling in de strijd der bikini.

Gister zijn we in een derdeklas trein naar Hua Hin gereisd. We hadden gehoord dat je door het raam moest springen om een plekje te veroveren. Dit systeem was gelukkig wel wat aangepast al hadden we alsnog elf uur lang bijna de complete coupé op schoot. Hua Hin is onze laatste stop voordat we naar Bangkok gaan om het vliegtuig te pakken. We zitten hier heerlijk in een huisje op de pier met de geluiden van de zee op de achtergrond. Klinkt heerlijk en dat is het ook. Toch kijken we er na 4.5 maand ook weer heel erg naar uit om iedereen weer te gaan zien. Zoland de roodgeklede rakkers van het vliegveld vandaan blijven zijn we donderdag weer thuis. We landen wat vroeg, maar voor iedereen die ons op wil komen halen zijn dit onze vluchtgegevens:

Aankomst: 09.10 uur, donderdag 15 april

Vluchtnummer: CI 65, Bangkok - Amsterdam

Hele dikke kus en tot over een paar dagen!

Tim & Maaike

louise 11-04-2010 13:58

Hai globetrotters! Ik heb jullie avonturen, net zoals de vorige romans weer in één adem gelezen. Een mooie afsluiting van jullie reis. Hopelijk komen jullie niet in de buurt van de ongeregeldheden in Bangkok, goed plan om zo kort mogelijk daar te moeten verblijven. We bellen nog! Knuffels en kussen van mama.

Robert en Gisele 11-04-2010 14:03

Tussen het klussen door genoten van jullie hilarische en spannende verhalen!Kijken uit naar jullie thuiskomst!Dikke kus R&G

Georgine 11-04-2010 14:13

Wat gezellig om jullie reisverhalen te lezen. Kan me voorstellen dat jullie nog héél lang zullen nagenieten van deze lange en geweldige reis. Bon Voyage als jullie weer naar huis vliegen en happy and safe landing, veel liefs van Georgine xxx

Jenny 11-04-2010 16:41

Hey Tim en Maaike,

Weer erg leuk geschreven jullie avontuur in Thailand. Erg herkenbaar ook. Een goede reis terug en veel plezier met het weerzien van jullie vrienden en familie.

Liefs Jenny

Agnès 11-04-2010 16:52

Lieverds! Wat een heerlijk medium dat Internet. Oh, oh, wat verheug ik me op jullie thuiskomst! Door de beeldende verhalen (van Maaike) heb ik niet eens de foto's gemist. Het leuke van reizen is ook weer het thuiskomen. Megakus en megaknuffel, Mama
P.S. Verheug me ook op de Thaise maaltijden.....

Rosaline 11-04-2010 18:01

Hi alletwee,

De laatste daagjes van jullie megatrip, geniet er nog maar even lekker van maar het is ook heerlijk om na een prachtig avontuur weer naar huis te gaan. Doe voorzichtig in onrustig Bangkok, we hadden het net nog over jullie toen de ongeregeldheden in het nieuws kwamen. Goede reis terug en tot snel in NL.
Liefs,
Rosaline.

Mp 13-04-2010 04:59

Lieverds! Hoe herkenbaar zijn de verhalen, en dat hier in Zuid Amerika! Vind het jammer dat ik er niet bij ben als jullie weer terug komen, maar 3 maanden vliegen voorbij! Geniet nog lekker van jullie laatste daagjes, kan bijna niet geloven dat het voor jullie alweer bijna voorbij is. Mis jullie, dikke kus!

Dieuwie 13-04-2010 09:48

Hey schatjes!
Heerlijk weer jullie verhaal, zit echt met een glimlach jullie verhaal te lezen!

Super veel zin in om jullie weer te zien, heerlijk!!

Tot over 2 daagjes lieverds!

XXXX

marianne 13-04-2010 21:20

hallo lieve mensen,
tijd vliegt.in mijn ogen snel voorbij gegaan. jullie komen alweer terug, maar weer een ervaring rijker. kijk uit naar jullie niet geschreven verhalen en in het bijzonder naar jullie zelf. veel liefs, Marianne

jeffrey 14-04-2010 23:41

Klinkt allemaal heel gaaf daar in thailand! Geniet van jullie laatste dagje of misschien laatste nachtje! Geniet van het weer in nederland zijn! Ik zie jullie in juni weer in Hollanda!